Довиждане, добро, старо гръцко кисело мляко

Довиждане, добро, старо гръцко кисело мляко

 

Гръцкото кисело мляко – плътния, кремообразен, протеинов млечен продукт, който щурмува регалите на супермаркетите в Съединените щати. Фаворитът за закуска със зашеметяващо бърз растеж е символ на успеха на Чобани – може би най-известната марка: компанията, започва да продава гръцко кисело мляко през 2007 година и има  неимоверен ръст на продажбите от над 3 милиона долара до над 1,1 милиарда долара за първите си пет години. Днес, гръцкото кисело мляко е грубо около половината продажби на кисело мляко в САЩ, което е забележително, имайки предвид, че беше изцяло непознато само преди по-малко от десетилетие.

 

Но популярността сред американските храни може да бъде много непостоянна и бизнесът с гръцкото кисело мляко научава това от първа ръка.

„Не може да се отрече, че продажбите на гръцкото кисело мляко видимо са започнали да узряват,“ се казва в скорошен анализ на Packaged Facts, група за изследване на индустрията, която размишлява относно следващата нова голяма иновация в света на киселото мляко.

 

В този контекст, узрял означава развит — недалеч от широката категория на гръцкото кисело мляко, но далеч от нейната основа: простата храна, която понякога е оживена от докосването на нещо сладичко. Не искаме да кажем, че американците вече не похапват от кремообразното кисело мляко в купички –  големите опаковки на Чобани или тези за едно хранене са все още най-силните играчи на този пазар и като цяло категорията все още расте — макар и със скромните 5 процента според данни от Nielsen. Но продуктът, който спечели стомасите на Америка – поне в сутрините – е все по-малко нов и вълнуващ, отколкото беше в началото. Само преди три години растежа в тази категория се издигаше над 60 процента.

 

„Старомодното гръцко кисело мляко определено губи позиции,“ казва Jared Koerten, който е старши анализатор на храни в Euromonitor. „Това е нещо, което наблюдаваме през последните няколко години.“

Основно, забавянето е въпрос на изтощение. Американците, които научиха за новата храна и я обикнаха, сега търсят следваща. „На нас доста бързо ни омръзват нещата тук в САЩ,“ казва Koerten, който напомня, че не много отдавна замразеното кисело мляко е било върха в света на сладоледа (сега е в забвение).

Също така това е резултатът от все по-претовареното място за закуска. Някога хранене, чийто център се върти около овесени ядки, мляко и портокалов сок (в голяма част благодарение на маркетинга), закуската сега е в много и разнообразни форми.  Киселото мляко е в основата на тази промяна, извисявайки се в небесата, докато овесените ядки замират.

 

Наличието на много други варианти направи лесен избора на хората да опитат нещо ново  и после да продължат да го купуват, ако им допадне. Най-ясното доказателство може да бъде открито във веригите за бързо хранене като McDonald’s, където продажбите са основно сандвичи с яйца и сутрешното хранене нараства по-бързо от всеки друг сегмент от деня. Ресторантите като цяло всъщност се радват на нещо като бум на закуските, докато хората излизат навън по-малко за обяд или вечеря.

 

„Добрите новини са, че не изглежда да се задава нещо голямо,“ казва Koerten. „Пространството при закуските е много наситено в този момент, но засега няма нищо, което да има потенциала, който имаше гръцкото кисело мляко преди десет години.“

Вместо да чака нещо ново да излезе или да гледа как основния продукт губи позиции, индустрията на гръцкото кисело мляко работи по въпроса да остане значима.

 

Производителите променят техните стратегии с фокус върху иновациите, като се насочват едновременно към умората от страна на потребителите и латентната възможност да изкушат американците да хапват храна, богата на протеини по друго време на деня.

 

За някои компании това означава да увеличат предлаганите аромати (гръцкото кисело мляко на Yoplait например сега има нови 16 вкуса). За други това включва предлагане на по-малки порции с контрол върху калориите (опаковка със 100 калории се е доказала като много популярна) или удвояване на съставки, асоциирани с добро здраве.

 

 

 

Източник: https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2015/12/18/goodbye-good-old-greek-yogurt/

 

Добавете коментар

Вашата електронна поща няма да бъде публикувана.